روز درختکاری، فرصتی برای آشتی با طبیعت

مشارکت کودک در فعالیت درختکاری به او می‌آموزد که نسبت به طبیعت و محیط زیست پیرامون خود، بی تفاوت نباشد و برای حفظ آن تلاش کند.

روز درختکاری و ارتباط با طبیعت

به بهانه روز درختکاری در اسفندماه، قصد داریم از تاثیر ارتباط کودک با طبیعت، گیاهان و محیط زیست بنویسم. 

پرورش گل و گیاه یکی از ساده‌ترین راه‌های ارتباط کودکان با طبیعت است. کودکانی که از نخستین سال‌های زندگی‌شان با گیاهان انس می‌گیرند و بخشی از زمان خود را به رسیدگی به آن‌ها اختصاص می‌دهند، معمولا از سلامت روانی مطلوبی برخوردار هستند. 

اما امروزه رشد زندگی آپارتمان‌نشینی، امکان داشتن یک باغچه شخصی را از کودکان گرفته است. با این وجود، ما می‌توانیم در همین فضاهای محدود آپارتمانی، گلدان‌هایی را برای کودکان‌مان تهیه کنیم تا آن‌ها از پرورش گیاهان در خانه لذت ببرند.

مزیت‌های درختکاری برای کودک

علاقه‌مند شدن کودک به طبیعت

مشارکت کودک در فعالیت درختکاری، باعث می‌شود تا او نسبت به اثرات مثبت درختان و گیاهان در زندگی انسان‌ها آگاهی بیشتری پیدا کند. کودک با کاشت گیاه یا نهال، ارتباط نزدیک‌تری با طبیعت برقرار می‌کند و از آن انرژی می‌گیرد. او از این طریق می آموزد که نسبت به طبیعت و محیط زیست پیرامون خود بی تفاوت نباشد و برای حفظ آن تلاش کند. 

کیسه پارچه‌ای؛ دوست‌دار محیط زیست

ایجاد حس همکاری در کودک با درختکاری

درخت‌کاری و کاشت گیاه توسط کودک، امکان مناسبی فراهم می‌کند تا او همکاری کردن را تمرین کند. همکاری کردن کودک به این معناست که او بتواند در انجام یک فعالیت دسته‌جمعی با دیگران مشارکت کند و نقشی را به عهده بگیرد. او در یک فعالیت مشترک مثل درختکاری متوجه می‌شود که نه‌تنها لازم است نقش خود را به‌درستی ایفا کند؛ بلکه باید به نظرات دیگران نیز احترام بگذارد. 

مشارکت کودکان در کاشت نهال

تقویت قدرت درک کودک با درخت‌کاری و کاشت گیاه

وقتی کودک از نهال خود مراقبت می‌کند، با فرآیند رشد آن آشنا می‌شود. او می‌فهمد گیاه برای این‌که رشد کند به آب، نور و خاک نیاز دارد. در نتیجه، درخت‌کاری و کاشت گیاه به تقویت درک و فهم کودک کمک می‌کند. چون او با شناخت چرخه حیات گیاه، می‌تواند به این نتیجه برسد که رابطه علت و معلولی در مسائل دیگر نیز وجود دارد.  

ارتباط کودک و طبیعت

افزایش صبر کودک با مشاهده رشد گیاه

کودک پس از کاشت نهال، ممکن است با خود فکر کند که می‌تواند در زمان کوتاهی ثمره کارش را ببیند. اما او هر بار که به سراغ نهالش می‌رود، متوجه می‌شود که تغییرات در رشد آن کم‌کم اتفاق می‌افتد. درواقع رشد تدریجی گیاه، کودک را با مفهوم صبر آشنا می‌کند؛ که یادگیری آن برای او لازم است. کودک با کاشتن نهال یاد می‌گیرد که برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایش صبر و بردباری داشته باشد.

باغبانی کودک

درختکاری، منبعی برای آرامش کودک

یکی از نیازهای اساسی کودک، برخورداری از آرامش است. تعامل کودک با درختان و گیاهان، به او حس آرامش می‌دهد و موجب کاهش ناآرامی‌های درونی‌اش می‌شود. علاوه بر این، دستیابی کودک به نتیجه دلخواه خود در درختکاری، در او این باور را ایجاد می‌کند که توانایی انجام کارهای مختلف را دارد. بنابراین خودباوری نیز می‌تواند زمینه‌ساز احساس آرامش در کودک باشد.

کاشتن گیاه توسط کودکان

مسئولیت‌پذیری کودک با رسیدگی به گیاه

وقتی کودک گیاهی را می‌کارد، برای مراقبت از آن اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهد. پروسه زمانی نگهداری از گیاه به‌وسیله کودک، حس مسئولیت‌پذیری را در او تقویت می‌کند. چون او به‌طور عینی و محسوس نتیجه عملکردش را می‌بیند. اگر کار خود را به‌درستی انجام دهد، گیاه خوب رشد می‌کند. اما چنانچه در انجام وظیفه‌اش کوتاهی کند، گیاه از بین می‌رود.

درختکاری با کودکان

معرفی کتاب

فرانکلین و روز درخت‌کاری

«روز درخت‌کاری است. فرانکلین گودال بزرگی پشت خانه‌شان کنده و دلش می‌خواهد درخت بزرگی از آقای حواصیل بگیرد و در گودال بکارد. تصمیم دارد همان شب هم از دوستانش دعوت کند تا با کمک یکدیگر یک کلبه‌ی درختی بسازند. تازه روز بعدش هم دنبال یک لاستیک کهنه بگردد تا با آن تاب درست کند. چه رویاهای دور و دراز قشنگی!»

کتاب فرانکلین و روز درخت کاری برای کودکان

فرانکلین، لاک‌پشت کوچولویی‌ست که در روز درختکاری مثل بقیه دوستانش از آقای حواصیل یک نهال گرفته است. او فکر می‌کند که همین الان می‌تواند یک درخت بزرگ بکارد و برای استفاده از آن برنامه‌های مختلفی در نظر دارد. اما فرانکلین نمی‌داند که بعد از کاشت نهالش، باید از آن مراقبت کند و برای تبدیل شدنش به یک درخت بزرگ منتظر بماند. 

«فرانکلین و  روز درخت‌کاری» نوشته «شارون جنینگز» در قالب موضوع درختکاری، کودک را با مفاهیم صبر کردن و مسئولیت‌پذیری آشنا می‌کند. 

کتاب «فرانکلین و روز درخت‌کاری» برای گروه سنی ۵ سال به بالا مناسب است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به سایت‌های ایران کتاب و شهر کودک مراجعه نمایید.  


این مطلب را به اشتراک بگذارید