جایزه کتاب سال مــهــر

مراسم اختتامیه‌ی ششمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب مــهــر، تیرماه ۱۳۹۷ در فرهنگسرای سرو برگزار شد. داوران نوجوان به کتاب «آسفالتی­‌ها» جایزه دادند.

ششمین دوره جایزه کتاب مهر

مراسم ششمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب با حضور دختران نوجوان موسسه‌ی مــهــرطه (مرکز نگهداری دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست) و انجمن توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه و انجمن پرنده‌ی کوچک درخت زندگی برگزار شد.

داوری کتاب‌ها

در ابتدای مراسم شیدا رنجبر دبیر علمی جایزه‌ی کتاب مــهــر، درمورد نحوه‌ی داوری و تعداد کتاب‌های خوانده‌شده طی یک سال توضیحاتی ارائه داد. رنجبر با بیان این‌که در جشنواره‌ی امسال جمعا ۶۹ عنوان کتاب در طول ۱۰ ماه‌ بررسی شده است؛ گفت: جمعا ۲۵ داور داشتیم؛ ۹ داور در مــهــر و ماه، ۷ داور در مــهــرطه و ۹ داور هم در انجمن پرنده‌ی درخت کوچک، همچنین ۳ جلسه‌ی هماهنگی داشتیم که یکی در ابتدای سال، یکی اواسط سال و یک نشست هم در پایان سال جهت انتخاب نهایی کتاب‌ها که هر گروه کتاب‌های کاندیدای‌شان را معرفی کردند، درباره‌اش صحبت کردند و از نظرهای‌شان دفاع کردند و نهایتا هم رای‌گیری و انتخاب کتاب‌های برگزیده و تقدیری.

نقد و بررسی داوران نوجوان

به گفته‌ی رنجبر، متن‌هایی که بچه‌ها تهیه کرده‌اند و ارایه می‌دهند، خودشان نوشته‌اند که همه نظرها و برداشت‌های خودشان است. اگر به نکته‌ی مثبتی اشاره می‌کنند، خیلی خوب است و نشان می‌دهد نویسندگان توانسته‌اند از این روزن به قلب و جان آن‌ها رخنه کنند، و اگر از چیزی انتقاد کردند، بهتر است مورد توجه نویسندگان در نوشته‌ها و آثار بعدی قرار گیرد.

برگزیدگان ششمین دوره‌ی جایزه کتاب مــهــر

مراسم با اعلام کتاب‌های برتر و تقدیری در حوزه‌ی تالیف و ترجمه توسط داوران نوجوان ادامه یافت. داوران ضمن نقد و بررسی و خواندن بخش‌هایی ازکتاب‌ها، برگزیدگان خود را معرفی کردند.

بخش ترجمه

در این مراسم کتاب «یکی برای خانواده مورفی» با ترجمه‌ی «فرخ بهبهانی» و کتاب «ظهور فرانکشتاین» با ترجمه‌‌ی «محمدرضا ملکی» به‌عنوان آثار تقدیری بخش ترجمه معرفی شدند و کتاب «آسفالتی‌ها» با ترجمه‌ی «ناصر زاهدی» اثر برگزیده در حوزه‌ی ترجمه انتخاب شد.

بخش تالیف

داوران  کتاب «دشت پارسوا» نوشته‌ی «مریم عزیزی» را به‌عنوان اثر برگزیده‌ی تالیفی انتخاب کردند. داوارن نوجوان در ششمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب مــهــر از «هادی نیلچیان»، مدیر هنری و فعال حوزه‌ی کودک و نوجوان هم تقدیر کردند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید